Luchezar Boyadjiev ΦΩΤΟ: Στέφανος Τσακίρης

Luchezar Boyadjiev. Ξαναχτίζοντας τον κόσμο των εικόνων 1991-2019

Μια πλήρη εικόνα του πολύπλευρου έργου του Βούλγαρου εικαστικού Λουτσεζάρ Μπογιατζίεφ (Luchezar Boyadjiev) είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν οι επισκέπτες της έκθεσης με τίτλο «Luchezar Boyadjiev. Ξαναχτίζοντας τον κόσμο των εικόνων. 1991-2019», που πραγματοποιήθηκε στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης από τις 30 Ιουνίου έως τις 25 Οκτωβρίου του 2020.

Ένας από τους πιο διακεκριμένους Βούλγαρους καλλιτέχνες με εκτεταμένη παρουσία στα διεθνή εικαστικά δρώμενα, ο Μπογιατζίεφ ανήκει στη γενιά που έθεσε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 τις βάσεις της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής στη χώρα του. Διαποτισμένο συχνά με ειρωνική διάθεση, το έργο του εξετάζει τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της χώρας του και το πώς αυτές διαμορφώνονται σε σχέση με τις διεθνείς εξελίξεις, τηναλληλεπίδραση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου και την αντίθεση ουτοπίας και δυστοπίας στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Την πρώτηατομική και αναδρομική έκθεση του Βούλγαρου εικαστικού στην Ελλάδα επιμελήθηκαν οι Iara Boubnova, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης της Σόφιας και Θοδωρής Μάρκογλου, επιμελητής και ιστορικός τέχνης στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να παρακολουθήσει  την πορεία της εξέλιξης του καλλιτέχνη από τις αρχές της καριέρας του μέχρι σήμερα, μέσα από την παρουσίαση έργων που καλύπτουν το ευρύ φάσμα της σύνθετης εικαστικής του πρακτικής.

Luchezar Boyadjiev ΦΩΤΟ: Στέφανος Τσακίρης

Γνώστης της βουλγαρικής και παγκόσμιας ιστορίας και κουλτούρας, και ιστορικός τέχνης και επιμελητής ο ίδιος, ο Μπογιατζίεφ καταθέτει μέσα από έργα όλων των εικαστικών μέσων –ζωγραφική, σχέδιο, εγκαταστάσεις,βίντεο, ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία και περφόρμανς/ξεναγήσεις – το δικό του κριτικό σχόλιο πάνω σε ζητήματαεπιμέλειας, καλλιτεχνικής πρακτικής, πολιτικής και οικολογίας.

Αμφισβητώντας συχνά στα έργα του παγκόσμια σύμβολα θρησκείας και εξουσίας, επιδιώκει να παρουσιάσει τον αντίκτυπο της απότομης μετάβασης από το δόγμα του κομμουνισμού σε εκείνο της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και του νέο-φιλελευθερισμού στις μετα-ολοκληρωτικές κοινωνίες της Ανατολικής Ευρώπης,καθώς και την κρίση ταυτότητας που επέφεραν στους κατοίκους της τα νέα κοινωνικά αφηγήματα, βάσει των οποίων κλήθηκαν να οραματιστούν το μέλλον τους μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου.

Έξυπνα φωτογραφικά μοντάζ αποκαλύπτουν το αποτύπωμα της βίαιης εισβολής του καπιταλιστικού ονείρου στις μετα-σοσιαλιστικές πρωτεύουσες των Βαλκανίων, ενώ η σειρά αυτοπροσωπογραφιών σε διάφορους ρόλους που ο καλλιτέχνης δημιούργησε από τηδεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα, αντανακλά την  προσπάθεια ανακάλυψης του λακανικού Άλλου μέσα από το εγχείρημα της ενδοσκοπικής διερεύνησης του εαυτού.

Στο εικαστικό σύμπαν του Μπογιατζίεφ, εικόνες σύμβολα και ιδεολογίες αποδομούνται και ξαναχτίζονται βάσει μιας στοχαστικής οπτικής, που σκοπό έχει να προβληματίσει τον θεατή γύρω από  την παγκοσμιοποιημένη αφήγηση των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών και τον αντίκτυπό της σε οικονομία, πολιτική, τέχνη και περιβάλλον.

Το αποτέλεσμα είναι έργα που προσφέρουν μία ανανεωμένη οπτική καθιερωμένων τάσεων και αξιών, αποτελώντας ένα παράθυρο όχι μόνο στη διεισδυτική εικαστική ματιά του καλλιτέχνη αλλά και στην καλλιτεχνική σκηνή των Βαλκανίων εν γένει.